22 02 2010

La càrrega de Ramon Casas
__________________________________________________________________________


Ramon Casas (1866-1932) és, sens dubte, un dels pintors catalans més importants. Molt apreciat pels seus coetanis com a pintor d’interiors i de retrats, va obtenir un èxit rotund amb La càrrega, un quadre que s’emmarca dins de la tradició del realisme social -junt amb el Garrote Vil (1894) i Sortida de la processó del Corpus de l'església de Santa Maria (1898)-.

Casas va començar a pintar l’obra l’any 1899, amb la voluntat de presentar-la a l’Exposició Universal de París del 1900, però va ser, una de les tantes, rebutjades pel jurat de selecció.

Aprofitant les vagues i revoltes dels obrers sindicalistes de Barcelona de l’any 1902, Casas decidí rebatejar el quadre com a Barcelona 1902 –inscripció que apareix en la part inferior esquerra del quadre– i el presentà al Saló de la Societé National de Beaux Arts de l’any següent, on, finalment, obtingué un gran reconeixement i va ser distingit amb el títol de sociétaire. Acte seguit, La càrrega es va poder veure a Madrid, on va aconseguir la primera medalla en l’Exposició Nacional de 1904, i va ser adquirida per l’Estat (Museo de Arte Moderno). El 1910 Casas va pintar una altra versió d’aquesta peça per encàrrec del multimilionari nord-americà Charles Deerling.

L’any 1906, l’olotí Miquel Blay fou nomenat membre de la Real Academia de las Bellas Artes de San Fernando i, posteriorment, entrà a forma part del patronat del Museo Nacional de Arte Moderno. Gràcies a les seva capacitat de persuasió, l’any 1919 aconseguí que La càrrega fos cedida en dipòsit al Museu-Biblioteca d’Olot.
Edu3.cat


PowerPoint

Garrote Vil (1894)
Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia, Madrid


Ramon Casas inicià amb aquesta obra la seva sèrie de quadres de crònica social. Pel que sembla, va reflectir l'execució d'Aniceto Peinador, un jove de 19 anys ajusticiat el 1893 a la presó del carrer Amàlia a Barcelona.

Sortida de la processó del Corpus de l'església de Santa Maria (1898)
Museu d'Art Modern (MNAC)

El 1896, una bomba anarquista va esclatar a meitat de la processó del Corpus Christi, que havia sortit de l'església barcelonina de Santa Maria del Mar, matant a dotze persones i sembrant el terror a la ciutat. El fet forma part del turbulent panorama social de la Catalunya de final de segle, dominat per atemptats anarquistes com aquest o el que va tenir lloc al Liceu quatre anys abans. Aquesta vegada, Casas tria el moment de la sortida de la processó de l'església, abans del seu pas pel carrer de Canvis Nous, on es va produir l'atemptat.


 Ressenya biogràfica i artística de Ramon Casas


Els Quatre Gats

Els Quatre Gats ocupava els baixos d’una casa modernista acabada de construir, la casa Martí del carrer Montsió de Barcelona, obra de l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch.

Els impulsors d’aquesta cerveseria inspirada en el model de “Le Chat Noir” parisenc van ser Ramon Casas, Miquel Utrillo Santiago Rusiñol, i Pere Romeu que es convertí en l’encarregat del local i en l’emblema vivent del mateix.

Més que una taverna, aquest local inaugurat el 14 de juny de 1897, va ser el fogar de tota una generació que vivia les inquietuds del modernisme i sobretot de la modernització, en el camp de l’art, però també en el de la música, el teatre, les titelles, etc

Sovint es realitzaven exposicions d’art, individuals i col·lectives, al marge del circuit de les galeries convencionals, el que afavoria la presència d’artistes poc introduïts en el mercat artístic ja fos per la seva joventut o per la seva escassa adequació als gustos establerts. La majoria dels grans noms de les arts plàstiques no acadèmiques de l’època exposaren col·lectivament en Els Quatre Gats.


Revista “QUATRE GATS”







Revista “Pèl & Ploma”